gone_girl

Zmizelá

Gone Girl / 2014 / David Fincher / USA / 145'

Novela americké autorky Gillian Flynnové Zmizelá, která vyšla v roce 2012, nečekala na převedení na filmové plátno dlouho. Od letošního října je k nalezení i v kinosálech. Jestli budete pozorně hledat připravené stopy, objevíte toto neposedné děvče i v brněnském Artu.

gone-girl-01_1485x612

Nick (Ben Affleck) nakopne den panákem bourbonu už v dopoledních hodinách, ale ještě netuší, co za zjištění na něho čeká po návratu do opuštěného domu. Překvapení, maskované za rozvernou hru na hledání pokladu, které Amy (Rosamund Pike) nachystá svému muži Nickovi k příležitosti pátého výročí jejich sňatku, se následně rozrůstá do monstrózních rozměrů. Amy není nikde k nalezení, což se ovšem nedá říct o stopách, ze kterých si detektivové rychle skládají obrázek zdánlivě spořádaného manželství, ve kterém se ovšem ukrývá něco velmi zkaženého. Obskurní případ nezvěstné ženy a podezřelého manžela přiláká mediální cirkus, který se následně roztočí až do celonárodních rozměrů. Pátraní po nezvěstné Amy nabere další obrátky poté, co policie objeví deník.

Fincher vystavěl příběh manipulující divákem tak, jak jsme na to ostatně u tohoto mistrného filmového lháře zvyklí. Navazuje na formálně chladný film The Social Network i na Muže, kteří nenávidí ženy, především ty zmizelé. Oproti zmíněnému filmu dle předlohy Stiega Larssona nedisponuje příběh Zmizelé tak odtažitým nádechem, především kvůli zvolenému tématu. Málokterý pár jistě prošel krizí podobného kalibru, ale nezodpovězené otázky jako například na co myslíš? co s námi bude? atd. trápily a trápit budou nejednu partnerskou dvojici. Ale ještě na jednu Fincherovu kultovní záležitost Zmizelá odkazuje – řeč je samozřejmě o schizoidní satiře Klub rváčů. Ze srovnání vyplyne režisérova potřeba vkládat do filmů kinematografické prvky zrcadlící svou vlastní genezi. Stejně jako Klub rváčů odkazoval v rafinované metahře sám na sebe a na filmovou materii, tak se i ve Zmizelé setkáme s postupem odkazujícím na manipulativní sílu medializovaného obrazu. Ač kulisy jsou odlišné, Fincherova nápaditost jen tak nemizí.

zmizela_3

Ale není to jen filmová řeč, jejíž ovládnutí Fincher (a jeho osvědčený filmový štáb) již několikrát potvrdil, která staví Zmizelou nad běžný thrillerový standard. Je to i schopnost převést spletitý a vrstevnatý děj literárního bestselleru a vybalancovat hned několik témat ve výsledek, který udrží pozornost a neutopí význam pod nánosem nedotažených gest, neladících dialogů atd. Kromě osobního příběhu manželského páru má snímek výpovědní hodnotu i v rovině společenského kontextu. Nechybí tak kritika maloměstské touhy po senzacích, ostatně děj je pevně ukotven v mantinelech morálně i hmotně vyčerpané společnosti. Média, která se vděčně chytnou tučného sousta, vytváří obrazy reality, která je nadřazena spravedlnosti a veřejnost tyto zkratkovité soudy přijímá jako nejvyšší bernou minci.

Je to ovšem manželská dvojce, která na sebe poutá nejvíce pozornosti. Nickův mediálně vděčný úsměv a příslib nedosažitelné dokonalosti, kterým se halí Amy, toho pod povrchem skrývají mnohem víc. Fincherův snímek je tak především patologickou studií manželství, jejíž mrazivý závěr z hlavy jen tak nevymizí.

(Stanislav Růžička)

ČSFD | IMDB

Program

Po 12.1.
20:30
Velký sál NEJ2014 EN / titulky CZ 100