preziji_jen_milenci_3

Přežijí jen milenci

Only Lovers Left Alive | 2013 | Jim Jarmusch | Německo / USA / Velká Británie / Francie / Kypr | 123'

for english below

Zdálo by se, že upírskou tematiku v posledních letech zneužil, vysál, komerčně vyždímal a odhodil mainstream ve Stmívání (2008 – 2012). O to víc těší, že nezávislá scéna přešla do protiútoku a v jejím čele se objevuje nejnovější film Jima Jarmusche nazvaný Přežijí jen milenci. V něm se vypráví – jak jinak než o lásce a o upírech (se smyslem pro dekadenci je hrají Tilda Swinton a Tom Hiddleston), v typicky nevyzpytatelném „jarmuschovském“ oparu jemné melancholie a humoru. Jim Jarmusch se jako filmař-solitér cíleně vyhýbá střednímu proudu a vybírá si žánry na okraji zájmu, které se zdají být dočasně zcela vyčerpány. Netradičním westernem Mrtvý muž (1995) totiž započala série filmů, které zkoumavě reflektují kinematografii, její minulost, mytologii i vlasní seberecyklaci. Po zádumčivé gangsterce Ghost Dog – Cesta samuraje (1999) následovala pocta filmům noir (a francouzské kinematografii) Hranice ovládání (2009).

Do této linie Jarmuschovy tvorby se konečně začleňuje také upírský film Přežijí jen milenci, reagující na literární tradici upírských příběhů i jejich nejrůznější filmová pojetí. Že je tento film unikátním pohledem (nejen) na upírské téma dokládá i to, že je to jeden z nemnoha filmů, který byl přijat do oficiálního festivalového výběru v Cannes 2013 ještě před svým dokončením.

/Miloš Henkrich/

"only lovers left alive"

Love that endures whole centuries. Adam and Eve are vampires living on the opposite sides of the world, with very differing life attitudes, yet they form a perfect couple. After The Limits of Control, Jim Jarmusch returns in a form much more attractive for audiences. His vampire romance focuses on a detailed portrayal of its very specific protagonists rather than on a plot, boldly transforming the numerous clichés of vampire movies. Without reducing both characters’ mysteriousness, the film tries to show that vampires are only human after all. Eccentric, cynical, but actually quite pleasant. Traditional vampire motives, such as the sense of not belonging anywhere, or the mixture of passion, hunger and addiction, appear almost accidentally and in a very playful form.

 

ČSFD | IMDB

Program

Pá 15.7.
20:00
Malý sál AMERICKÉ NEZÁVISLÉ LÉTO EN / titulky CZ 100