Erotikon – němý film s autorským hudebním doprovodem

Erotikon / 1929 / Gustav Machatý / Československo / 85'

Film bude v Kině Art uveden s autorským hudebním doprovodem

Pro členy Filmového klubu (kartička AČFK) vstupné 50 Kč

Už jen název filmu Gustava Machatého dává najevo, že tematicky se zaměřuje na vášeň, libido a trable s tím spojené. Ve dvacátých letech nebylo možné některé věci zobrazit přímo, proto Machatý hojně využíval nejrůznějších obrazových metafor. Příběh by mohl být klasickým němým melodramatem (dívka je svedená a opuštěná, milostný trojúhelník), kdyby nebylo výrazné stylové stránky snímku, díky které se zařadil mezi jeden z nejslavnějších (ne-li vůbec nejslavnější) československých němých filmů. je to borec Jan Kratochvíla je brněnský producent elektronické hudby známý pod nickem Pseudoidol. Jeden pól jeho tvorby představují znepokojivě abstraktní offbeatové tracky, charakteristické vrstvením loopů, syntezátorových ploch, ruchů a clicků, takže by možná bylo na místě hovořit spíše o sound designu. Na druhé straně Pseudoidol produkuje atmosférické IDM ve středním tempu, protkané křehkými melodiemi a subbasovými linkami, často s upozaděnou nebo rozostřenou rytmickou složkou a generuje tak celou řadu nálad, od zasněnosti přes pompéznost až k temnému existencialismu. Pseudoidol skládá hudbu odjakživa. „Na začátku jsem si nahrával zvuky a pak z nich tvořil koláže,“ říká. Ale kdo ví? Možná s tím vším začal ještě mnohem dříve. Jeho tvorba se rozkládá od performance přes malbu až k živým koncertům s kapelou Durkheim Dolls. Pseudoidol se pustil do skládání hudby k filmu s velkou odvahou a zájmem a tak se mu podařilo vzít Machatého Erotikon na výlet do současnosti. Živá tepající hmota přirozeně filmem prorůstá a nechává ho volně dýchat . Jeho hudba se pojí obrazy. Zvuky tvoří plochy. Prostor se skládá z tónů a je protínán světlem… I s touto propojeností jeho hudba stojí svébytně, nekulhá a sama o sobě dovede velmi barvitě podnítit naši fantazii.

ČSFD | IMDB

Program

Čt 1.1.
00:00
Velký sál