Umělecký profil Martina Ryšavého

Program festivalu

11. – 15. listopadu

 

medvedi-ostrovy-1

V úterý 11.11. v 18:45  se bude konat přednáška Martina Ryšavého v rámci oboru Sociální antropologie FSS MU na Komenského náměstí.

Martin Ryšavý bude též osobně přítomen na projekci filmu Medvědí ostrovy v úterý 11.11. a ve středu 12. 11. ve 20:00 přečte ukázku ze své prózy před projekcí filmu Sibiř – duše v muzeu.

Před několika lety jsem se ocitl u televize v pravou chvíli, zrovna dávali film Martina Ryšavého Sibiř – duše v muzeu – byl jsem nadšený. Do té doby jsem netušil, že by dokument podobného ražení mohl vzniknout v české produkci a coby studenta etnografie mě zaujal i fakt, že autor není školeným etnografem. Přesto se mu podařilo perfektně vybalancovat až surrealistický obraz postsovětské Sibiře konce devadesátých let i smutně ambivalentní osudy jejích původních obyvatel, lovecko-pasteveckých kmenů. Další setkání s jeho tvorbou následovalo v rámci projekcí festivalu Jeden svět. Tentokrát to byl zvláštním způsobem syrový i romantický snímek Afoňka už nechce pást soby (mimochodem získal cenu pro nejlepší český dokumentární film na MFDF Jihlava 2004.). Všiml jsem si, že v Ryšavého dokumentech nenajdete prvoplánové meditace filozofického rázu, jednání postav se odvíjí naprosto spontánně bez zásahů režiséra. Přesto ve mně vždy zůstal podobný pocit, jaký se do vás zaryje po přečtení filozofického románu. Nutno zmínit, že jeho filmy mají dvě hlavní témata: Sibiř a českou vietnamskou komunitu. Ryšavého sonda tíživých osudů vietnamských gastarbeiterů, Země snů, získala prestižní cenu Pavla Kouteckého.

Před dvěma lety jsem objevil další, literární, dimenzi tvorby Martina Ryšavého. Útlou knihu Stanice Čtyřsloupový ostrov mi vnutil kamarád s tím, že ji budu mít do hodiny přečtenou a že rozhodně stojí za to. A stála. Vyšla jako samostatně neprodejná příloha Revolver Revue, přičemž se její text skládal pouze z formulářových hlášení osazenstva sovětské meteorologické stanice v severním ledovém oceánu. Krátce na to jsem si zjistil, že Ryšavý dostal za své romány Cesty na Sibiř (2009) a Vrač (2010) ceny Magnesia Litera pro nejlepší prózu. Překvapilo mě, proč díla tak zajímavého a originálního filmaře nejsou běžně dostupná širší veřejnosti a v kinech se s nimi nesetkáte. Přirozeně jsem dostal chuť tohoto člověka poznat a zjistit o něm víc. Výsledkem je jeho profil v Kině Art. Přičemž věřím, že nebudu jediným, koho potěší.

 

zeme_snu
 
MARTIN RYŠAVÝ vystudoval biologii na Přírodovědecké fakultě UK a scenáristiku na FAMU, kde v současné době působí jako vedoucí katedry scenáristiky a dramaturgie. Kromě oceněných románů Cesty na Sibiř (2009) a Vrač (2010) je autorem knihy Lesní chodci a Stanice Čtyřsloupový ostrov. Mimo vlastních dokumentů je také autorem námětu a scénáře povídky Cesta v povídkovém filmu Romana Vávry Co chytneš v žitě (1998) a scénáře filmu Ivana Vojnára Lesní chodci (2003), který později přepracoval do scénáře k televiznímu filmu Aljona (2008). Rovněž hraje ve skupině Bouchací šrouby.