Přehlídka polského filmu

Program festivalu

Út 1.4.
19:00
Pásmo krátkých polských filmů z B16 POLSKY FILMvstup volný
Út 1.4.
20:30
Kanály POLSKY FILMvstup volný
Čt 3.4.
19:00
Pásmo krátkých polských filmů z B16 POLSKY FILMvstup volný

1. – 3. dubna

 

kanal2

Přehlídka probíhá v rámci festivalu Dny polské kultury v Brně.

Polské filmy v Kině Art, však bylo na čase.

Před vyhlašovacím ceremoniálem letošního ročníku festivalu krátkých filmů Brněnská šestnáctka byli pořadatelé postaveni ze stran porotců před zajímavý úkol. Měli sehnat nějakého Poláka, nebo alespoň někoho, kdo láme polštinu, nebo klidně někoho s mohutnými kníry a šubou, aby měli komu předat zvláštní ocenění poroty věnované polskému filmu. Práce polských studentů natolik ohromily mezinárodní porotu, že nám vytýkali jediné. Do soutěže jsme jich prý dali příliš mnoho na to, aby je dokázali všechny ocenit.

 

clovek_z_mramoru

V žádném národním filmu není možné sledovat nezdolnou úroveň kvality. Polský film si vydobyl několik vrcholů a současné festivalové dění snad ukazuje, že Poláci se možné o své místo opět hlásí (například filmy Štvanice či Baby Blues). Přehlídka v Artu se ale zatím obrací do minulosti a to na odkazu dvou vážených postav polského filmu. Andrzej Wajda je ve svých 88 letech živoucí legendou. Na přehlídce uvádíme jeho druhý film Kanály, který přinesl svému tvůrci i polské kinematografii světové jméno. Dále Muže z mramoru, film, který zahájil polskou bilanční trilogii, která nalezla zakončení právě v letošním filmu Walesa: Muž naděje. Pro dva přecházející „Muže“, stejně jako pro Kanály, platilo nejen to, že po formální stránce patřily k vrcholům polské kinematografie, ale i to, že zasévali do tehdejší společnosti morální neklid a potřebu diskuze. A to jsou věci, ve které u filmů vždy doufáme – kéž by to dokázal i jeho Walesa. Že má Wajda ostatně stále co říci, ukázal jeho předcházející film Puškvorec, který jsme uvedli letos v lednu.

polaci2

Dokumentem Návrat Agnieszky H. se vracíme zase k Agnieszce Holland, jejíž jméno se vrátilo do českého povědomí s filmem Hořící keř. Mladá tvorba je zastoupena ve výběru polských krátkých filmů z B16. Poláci dvakrát za sebou soutěž vyhráli (Příběhy z chlaďáku Grzegorze Jaroszuka a Žár Bartosze Kruhlika). Film Žár přitom rozpoutal mezi diváky značnou diskuzi a spoutu jich dokonce rozrušil či znechutil, což chápeme jako pozitivní ohlas. Polští studenti dokázali tnout do živého a nebáli se návratů do socialistické minulosti. Přitom je možné se v jejich snímcích kochat krásnou kamerou a skvělými hereckými výkony. To nejlepší z odkazů matadorů je prostě živé a samozřejmě drzé.

navzdy_moj

Je tedy spoustu důvodů, proč vás přivítat na přehlídce polského filmu v Kině Art. Rádi bychom napsali prvním ročníku, protože se zdá, a studenti na B16 to potvrzují, že polský film roste do nové zajímavé epochy, přičemž je stále možné čerpat z jeho slavné minulosti. Česká distribuce přitom není polskému filmu nijak příznivě nakloněna. Pokud mate rádi polský film a chodíte do Artu, asi jste si mohli všimnout, že nebylo vlastně na co. A co jiného, než vaše účast, může na této skutečnost něco změnit.

Jste srdečně zváni!