Kino Art v Distillery

Betelný balkánský biják

Program festivalu

11.–16. 8. 2017

Balkánský poloostrov se na konci uplynulého tisíciletí připomínal zejména jako krajina válečných konfliktů a zvěrstev. Přitom je ale překvapivě pestrý ve zkoumání a hledání vlastní identity v novém světě. Oživení zájmu o balkánskou kinematografii v tuzemsku určitě nezpůsobil Emir Kusturica (Mléčná dráha), ale zvýšený zájem českých distributorů v průběhu posledních let – který je vcelku oprávněný. Ano – na Balkánský poloostrov patří také Rumunsko (Zkouška dospělosti), nejoceňovanější evropská kinematografie posledních patnácti let (k Balkánu nenáleží jazykově ale hlavně polohou). Ex-jugoslávské filmy ale nejsou o nic méně pozoruhodné. Nabízí ponor do žánrových hříček, které v silných momentech šlápnou do námětů hlubokých jak Jadran (Táta). Současná světová mediální fascinace hrou převlékání a přechylování (nejen genderových) pozic a identit (Parada, Ústava) je upřená nejen na ex-Jugoslavii ale také na Ukrajinu, Rusko či Polsko. Odkazy směrem k válce a nacionalismu jsou (a zřejmě na dlouhou dobu budou) na Balkáně ještě dlouho přítomné, ale od nového milénia se země znovu otevírají západním trendům, mají svou tragiku (Punk’s not dead), Knězovy děti) i komiku (Deník strojvůdce).