Kino Art v Distillery

Betelný balkánský biják

11. – 16. 8. 2017

Balkánský poloostrov se na konci uplynulého tisíciletí připomínal zejména jako krajina válečných konfliktů a zvěrstev. Přitom je ale překvapivě pestrý ve zkoumání a hledání vlastní identity v novém světě. Oživení zájmu o balkánskou kinematografii v tuzemsku určitě nezpůsobil jen Emir Kusturica (Mléčná dráha), ale zvýšený zájem českých distributorů v průběhu posledních let. Na Balkánský poloostrov patří také Rumunsko (Zkouška dospělosti), nejoceňovanější evropská kinematografie posledních patnácti let. Ex-jugoslávské filmy ale nejsou o nic méně pozoruhodné. Nabízí ponor do žánrových hříček, nechybí vážná témata (Táta) ani v současnosti tolik oblíbený motiv přechylování pozic a identit (Parada, Ústava). Odkazy směrem k válce a nacionalismu jsou (a zřejmě na dlouhou dobu budou) na Balkáně ještě dlouho přítomné, ale od nového milénia se země znovu otevírají západním trendům, mají svou tragiku (Punk’s not dead), Knězovy děti) i komiku (Deník strojvůdce). Více zde.